Here I am

Datum:2016-09-11 Tid: 16:32:13
Okej mina vänner.

Just precis just nu sitter jag i en fåtölj på ett ställe som heter Roll Station (som jag kommer kalla för tågstationen i framtiden) och dricker en kopp kaffe. Jag varvar kaffet med att gråta en liten skvätt om jag ska vara helt ärlig. Jag återkommer till varför. Först spolar jag tillbaka tiden lite!

I onsdags var det dags!! På eftermiddagen vinkade mamma av oss vid Arlanda. Med "oss" menas jag och pappa, han följde med mig för att hjälpa mig att installera mig och vara lite utav en guide eftersom han och mamma har bott här och har lite koll på läget. Vid midnatt checkade vi in på ett hotell som visade sig vara hur najs som helst. Väldigt dålig bild, men bilden till höger ska föreställa den lilla söta balkongen från hotellrummet.

På torsdagsmorgonen åt vi frulle på hotellet och sen begav jag mig till skolan för ett välkomstmöte. Jag ska lägga upp mer bilder sen men alltså WOW. Campuset var kanonfint. När mötet var slut träffade jag min spanska buddy Sita och pratade lite med henne. Det visade sig att hon hade en till tjej som hon var buddy åt, en italienska, som var jättegullig. Så vi bytte kontaktuppgifter och så.

Medan jag var på campus så hade världens bästa pappa hämtat nycklar till lägenheten så vi möttes där, jag med fjärilar i magen efter att ha varit på campus, han med tre resväskor och ett par handbaggage ;) På dessa bilderna ser ni min gata, min port och dörren inifrån lägenheten.

När pappa hade hämtat nycklarna så hade han hittat ett cafe/restaurang som var mysigt och dessutom hade wifi, bara en minut nedanför mig. "Det kommer bli ditt nya stammisställe" sa han. Så vi gick dit och åt lunch, vilket var sååå gott. Och så tog vi ett glas cava för att fira lägenhet och allt --> det här var då alltså på tågstationen. Efter lunchen vandrade vi bort till Corte Ingles för att lära känna omgivningarna lite, och sen handlade vi på oss alla bassaker. Inte bara städsaker, vatten, kryddor osv utan även lite öl, vin och ost (det räknas också som basvaror tydligen ;) ). När vi kom hem till lägenheten packade jag upp medan pappa hittade en liten affär nere på gatan som hade verkligen allt. Helt plötsligt var lägenheten totalt utrustad!! Kvällen spenderade vi med tapas, vin och bara varandras sällskap.

I fredags startade vi dagen med frukost på tågstationen som var amaazing. Sen satt vi kvar där några timmar för att jag skulle få ihop mitt schema och val av kurser. När jag och Karin var i Santa Barbara lärde jag mig att man verkligen uppskattar att ha fredagar lediga, både för att slippa åka till skolan och istället kunna plugga på hemmaplan en dag, men också för att enkelt kunna åka på weekends. Det gjorde givetvis att det blev liiiiiiite krångligare att få ihop det jäkla schemat... Herregud. Men till slut gick det så nu är det bara att hålla tummarna för att jag får alla kurser jag vill ha!! Resten av dagen fortsatte i samma spår som tidigare: mycket gående hit och dit, fix med lägenheten och sen en mysig middag på kvällen.

Igår väckte pappa mig med frukosten färdigserverad på bordet :D Därefter gick vi hemifrån för att fixa ett buss/tunnelbane-kort samt wifi till lägenheten. För att få ha ett kontrakt på internet var man tvungen att ha både ett NIE-nummer (typ ett spanskt personnummer) och ett spanskt bankkonto. Vad hade lilla jag tagit mig till om inte pappa varit räddaren i nöd?? Efter allt fix och trix så gick vi genom hela stan till Retiro-parken, Madrids motsvarighet till Central Park ungefär. Där strosade vi runt lite och åt paella till lunch.

Igår-eftermiddag så var vi på Santiago Bernabeu för att se Real Madrid spela fotboll!!! Det var såå kul att få se arenan. Sen blev det väldigt mycket mål (5-2) och det gillar ju jag hehe. Juan, pappa till Marga som jag ska bo med, hade fixat biljetter till oss så vi fick gå in i hederslogen. Jag har aldrig varit så VIP i hela mitt liv. Det bjöds på canapeer, all sorters dryck och väl under matchen satt vi precis framför Presidenten för Real Madrid. Jag var acompañante till Senior Stenseth ;) Jättekul verkligen! Igårkväll tog vi taxi till Santa Ana och åt pasta till middag.

Imorse åt vi ännu en gång frukost på tågstationen. Den här helgen har varit en av de allra bästa på länge. Madrid är en riktigt häftig stad och det har varit supermysigt att få spendera så mycket tid med min lilla pappa. Idag vid halv ett-tiden så hoppade han in i en taxi för att åka hem till Stockholm igen, och OJ, vad mycket jobbigare det var att säga hejdå än jag hade räknat med. Jag får tårar i ögonen nu igen bara jag skriver det här. Att släppa iväg min största trygghet var verkligen inte det lättaste... Men. Nu sitter jag här på tågstationen igen och om ungefär tre timmar ska jag börja röra mig hemifrån för att möta upp min buddy och italienskan för att äta middag. Imorgon börjar skolan och jag är så nervös. Jag förstår det mesta på spanska men får tunghäfta så fort jag själv ska öppna munnen och prata, så wish me luck.

Nu ska jag surfa runt lite och sen röra mig hemåt igen. Jag är så så så glad att min pappa följde med mig ner och jag längtar verkligen tills jag börjar känna mig hemma här. Puss på er!

Postat av: Vickan

Det kommer gå super, puss!