Sådärja

Datum:2015-01-17 Tid: 15:24:19
När vi kom hem från resan åkte jag nästan direkt till Linkan. Det var såsåså skoj att träffa alla igen, lovet kändes längre än hela förra terminen haha.. I lördags var det Nolle-P reunion med sittning, jag var utklädd till Ronja Rövardotter, och i söndags kom mami och papi och hjälpte mig med inköp till nya lyan som ni ser ovan. Nu i veckan har allt känts väldigt rörigt. Har inte kommit in ordentligt i nya kursen ännu (handelsrätt) och från att ha bott i Colonia som ligger bredvid skolan till att bo i stan har medfört en liten omvändning. Men jag trivs bättre i lägenheten för varje dag som går och om några timmar sätter vi oss på tåget för några dagar i Åre. Vi är 16 pers som har hyrt ett hus så det ska bli jättekul!! Hoppas ni alla har haft en jättetrevlig julledighet, nu kickar vi igång 2015 på riktigt

Del 5: Varadero

Datum:2015-01-17 Tid: 15:17:33
Sista stoppet på resan var Varadero som ligger ett par timmar från Havanna. Där ligger det i princip bara massa all-inclusive hotell och vi bodde på ett jättetrevligt. Där spenderade vi en vecka med bara avslappning. Det fanns både ett schysst poolområde och strand precis nedanför. Goda fruktdrinkar, mycket läsning, back-gammon spelande vid havet, tennis, hängmattehäng, goda middagar, nyårsfirande och framförallt kvalitetstid med family.

Del 4: Havanna

Datum:2015-01-17 Tid: 14:54:23
Vår fantastiska Peru-upplevelse följdes åt av Kuba där vi började i huvudstaden Havanna. Det är väldigt kommunistiskt på Kuba vilket har begränsat importen så vi åkte runt i gamla amerikanska bilar med orginalmotorer från 50-talet som jag älskade. Vi bodde på ett hotell som var ett gammalt högkvarter för maffian. Byggnaderna var väldigt slitna men det var lätt att föreställa sig hur fantastiskt det måste ha varit på 20-talet när amerikas elit festade här. Det var en väldigt spännande stad och skönt med lite sol på kroppen.

Del 3: Machu Picchu

Datum:2015-01-17 Tid: 14:38:14
Ja vad ska man säga? När vi satt på det lilla fiket och drack varm choklad efter fyra dagars vandring så fick vi helt plötsligt en julklapp. Det sprack upp och solen bestämde sig för att titta fram och humören vände och trots den kalla och blöta morgonen så blev drömmen om Machu Picchu sann och vi fick uppleva en tokbra julafton!!

Del 2: Inkaleden

Datum:2015-01-17 Tid: 01:47:47
Dag ett blev vi upplockade på hotellet i Ollantaytambo för att åka till "km 82" som är utgångspunkten för inkaleden. Vi hade bra väder och även om första dagens vandring är 11km så var det relativt platt. I vårt gäng så hade vi vår guide: Coco och sex porters som bar tält/mat/osv med Elmer i ledningen som var vår kock. Vid varje måltid hade vi ett tält där de lagade maten och det var hela tiden tre rätter som var helt fantastiska!!! Redan första dagen såg vi flera gamla inkabyar och det gick runt hästar och åsnor överallt. Campet första dagen hette "Wayllabamba" och låg på 3000m. Kl 8 på kvällen var det mörkt och vi slocknade direkt i tältet som jag och Fabi delade. På morgonen väcktes vi runt 6-7-tiden med coca-te och frukost med bröd och omelett.
Dag två vandrade vi inte lika långt men vi steg över 1000 höjdmeter till Dead Woman Pass på 4200m. Mycket trappor och jobbiga stigningar vilket tog på både ben och lungor. Väl uppe började det regna och så fortsatte det när vi skulle gå de sista timmarna ner till camp 2 i "Paccaymayu" på 3600m. Allt blev lerigt och fuktigt vilket gjorde att natten var SVINKALL...
Dag tre bjöd också på regn tyvärr men naturen var fantastisk och Elmer gjorde pannkakor till frukost. Vi såg en hel del inkalämningar som var sååå balla, jag kan inte förstå hur de lyckades bygga så fantastiska kreationer på den tiden. Med tanke på stigningen så anses dag 2 vara värst men jag tycker faktiskt att dag 3 var den absolut jobbigaste. Jag hade lite problem med astman pga höjden och det blev 14km med "inka-flat" som Coco sa så vissa delar var sköna men det var mycket uppåt och nedåt i trappor. Till slut kom vi fram till camp 3 "Winayhuayna" på 2600m. Winayhuayna är namnet för blomman orkidé och det betyder dessutom "forever young".
Det här är den enda bilden jag har från vandringen sista dagen. Dag fyra, Julafton, bjöd på väckning 03.30 och då hade Elmer bakat tårta. Det spöregnade redan när vi vaknade och när vi hade lämnat campet fick vi stå och vänta vid checkpointen till sista delen av inkaleden i en timme vilket ledde till att humöret snabbt sjönk. Tanken är att man ska komma till "The sun gate" vid soluppgången och därifrån se Machu Picchu men eftersom det regnade så var sikten så dålig att man knappt såg femton meter framför sig. Det dåliga vädret de andra dagarna berörde mig verkligen inte alls för det var så extremt häftigt att vandra ändå men när vädret gjorde att jag inte fick se min dröm på julafton fick humöret stryk.. Från "The sun gate" tar det inte mer än fyrtio minuter att gå ner till Machu Picchu och väl nere kunde vi äntligen gå på toaletten och köpa något varmt att dricka.

Att vandra inkaleden är utan tvekan något av det bästa jag har gjort. Det var allt från svettigt till iskallt. Benen värkte och lungorna ströps vid vissa tillfällen. Knäna tog stryk av flera timmar nedför i trappor. Det fanns ingen toalett och allt var blött. MEN Coco var så duktig och berättade om allt och kunde svara på våra frågor, jag fick se min mamma sova i tält, Elmer lagade underbar mat, det var så frisk luft och efter middagen den andra dagen hade det spruckit upp och jag kan inte ens beskriva med ord hur vacker den stjärnhimlen var. Jag är så lycklig att jag fick möjligheten att uppleva den här vandringen med min familj och att vi inte bara tog tåget direkt från Ollantaytambo

Del 1: Cusco

Datum:2015-01-17 Tid: 00:47:41
Inkafolkets huvudstad. Egen guide som visade runt oss både i staden och tog oss på utflykter för att se gamla inkalämningar i bergen. Vackra färger, spännande historia och fantastiska marknader. Cusco ligger på 3800 meters höjd vilket vi kände av ganska tydligt med huvudvärk och andingssvårigheter i början. Sista dagen åkte vi på utflykt då vi var på en jättetrevlig restaurang, besökte flera marknader och inkalämningar. Turen avslutades med att vi släpptes av i en liten by lite drygt 2h från Cusco som heter Ollantaytambo där vi sov en natt i väntan på att vår vandrig skulle ta fart.

ÅRSRESUMÉ 2014

Datum:2015-01-07 Tid: 23:18:16
Får ju hålla igång traditionen och göra en årsresume iår också. Alltså kan bara säga, vilket jäkla år! Tyckte 2013 var svårtoppat men att toppa 2014 kommer bli nästintill omöjligt. Lovar att det blev ett så bra år för att jag firade in nya året med de här bästisarna

Det här året har jag uppfyllt min dröm att plugga en termin på college i USA och fått åka på springbreak i Mexiko. Jag har fått spendera tre veckor på min älskade ö, Mallis, men mina allra bästa vänner, Olbing. Jag har fått vara en vecka på Gotland med härligt väder och party. Jag har fyllt 20 år. Jag har börjat på universitetet och klarat min första termin utan omtentor. Jag har fått lära känna så mycket nya människor som står mig så varmt om hjärtat och gör mig så lycklig varje dag. Att dessutom få avsluta det på en drömresa med världens bästa familj - pricken över i:et. Det här året blev verkligen kalas.
Den 8 januari iår satte sig jag och Kakan på flygplanet mot Santa Barbara. Först hade vi en vecka "utan vänner" som vi brukar skoja om då vi bara strosade runt och upptäckte staden (läs: shoppade). Efter det hade vi en veckas wave-week då vi först träffade alla människor som skulle komma att bli våra bästa vänner. Den tredje veckan i paradiset flyttade vi från vårt älskade inn till vårt ännu mer älskade hus på Del Monte. Det blev mycket "första". Vår första storhandling på Ralphs, vår första festkväll i IV, vår första filmkväll med tjejerna, vi drack vår första 4loco, vi åkte partybuss för första gången osv osv. Och i slutet av månaden började vi vår första termin på Santa Barbara City College.
I februari började skolan vilket innebar att vi började hänga i bibblan och logga timmar på LifeFitness. Vi blev riktigt hemastadda på DelMonte och det blev massa mys- och beerponghäng i San Pascual och caven, grillkvällar hos oss och partaj i IV. Alla♥dag firades genom att vi styrde en stor fest i San Pascual som blev jättelyckad. Gänget i San Miguel hade hattfest och vi bestämde oss för att börja utforska vår nya hemstad lite mer och tog med oss picknick till Santa Barbara Zoo. I slutet av månaden drog vi ihop tjejerna och åkte till Los Angeles där vi gjorde allt turistigt, festade i Hollywodd och passade på att ha kul på SixFlags påvägen hem.
OJ Mars var en riktig drömmånad!!! Det var volleybollturningering på stranden, semeldagen då vi bakade rosa semlor, St Patricks-firande hemma hos oss och massa besök av bland annat favoritMathias och favoritElle. Det var dessutom midterms som firades genom en vecka i Cabo, Mexiko, under springbreak. En av de bästa veckorna i mitt liv. Vi njöt av livet helt enkelt. När vi återvände till vårt andra paradis så fick vi upp ögonen för att hikea och började vårt "post-Cabo-liv" som skulle vara nyttigt. Det varade säkert inte ens till första söndagen...
Bland det första som väntade oss när vi kom hem från Springbreak var DELTOPIAA.. En heldag av fest tillsammans med tusentals andra studenter från hela USA. Att jag och Kakan köpte Igor av en slump mitt på gatan ska också ropas ut med många utropstecken!! Mammorna kom på besök helgen efter Deltopia och då var det en helg på rehab som gällde. Väldigt spännande upplevelse som innehöll allt från gympass i form av att rocka rockring till att spela bingo. Men kul hade vi! Mammorna stannade kvar en vecka efter det så vi passade på att visa allt som gick att visa, shoppa lite, hikea och äta brunch med alla tjejer. Helgen efter det var det påsk och som alla andra gånger tog vi på oss att fixa ihop kalas då också. Blev ännu en lyckad heldag som började på DelMonte och fortsatte till IV. Både Philip och Hanna fyllde 20 vilket såklart firades med tårta och scones på morgonen. Silent Disco och massa utflykter med Igor så är nog hela April sammanfattat.
Last call för SB tyvärr.. Vi firade valborg på stranden vilket skapade en mysig kvällstradition att grilla på stranden med gitarr och sång. Shaquille bjöd in till togaparty vilket blev ett sista hejdå till IV för vår termin. Plugg inför finals och sista helgen drog vi ihop två bilar och gjorde ännu en tripp till LA och passade på att pricka av San Diego också. Helkul helg som blev ett farväl till Igor som vi sen sålde till Mirza. Vi njöt helt enkelt av sista tiden i vårt alldeles egna paradis och avslutade det på vårt älskade Inn By The Harbour. Bästa halvåret i mitt liv!
Trots att det var hemskt att ta farväl av SB så blev det en hel del kära återseenden när vi kom hem!! Barle tog studenten, Alice fyllde 20 och bjöd in till drink, Matilda fixade flera myshäng på hennes balkong och jag knöt på mig förklädet igen på restaurangen. Månaden avslutades med att vi satte oss på planet till Mallis tillsammans med Olbing. Viktigaste ingrediensen i receptet för en kanonbra sommar.
Lite jobb, lite sommarmys och en vecka i Visby som var allt annat än lite..!
Favvomånaden!! Häng med mina favoriter i sommarvärmen, en tur till Elles landställe, en tur till mitt landställe, en liten kräftskiva hos Alle och tååårta. Barnen Stenseth fyller ju år och då är det inte annat än kalas för hela slanten. Och dessutom.... JAG BÖRJADE PÅ UNIVERSITETET. Smygstart på pluggfronten i augusti men två veckor av Nolle-P som jag sent kommer glömma. Ekonominspark, lekar, togaparty, la grande finale, spanskaflagga och skrikande. Fantastiskt egentligen att jag fann mina bästa vänner redan på uppropet första dagen.
Skolan kom igång på riktigt med makroekonomi som första kurs. Jag gjorde mig hemmastadd i Colonia. Det blev lite Januari-i-Santa-Barbara-all-over-again med många "första". Första tapasmiddagen hos Ida, första hänget på torget, första kravallhelger Dra´t i Spa´t, första nattköandet för biljetter till den osv. Var även hemma en helg i Stockholm och firade Mathilda som fyllde 20
Istället för rosa semlor i Santa Barbara i mars blev det gyllenbruna kanelbullar i Linkan i oktober. Mer häng på torget, mer mysmiddagar, mer kalasande och framförallt mer pluggande. Efter nolle-P gick vi från nollor till ettor men inte förrän i oktober blev vi äkta ekonomettor då vi hade ovveinvigning. En av de roligaste dagarna under terminen! Första tentan skrevs och jag satte högsta betyg (det är min blogg så ja, jag tänker fortsätta skryta om det haha). Det firades såklart med både champagne och ballonger.
November bjöd på fyra helger som inte kunde ha blivit bättre faktiskt. En helg i Onsala fylld av enbart massa mys och mat, en helg med finsittning i form av årsbanketten, en helg med dammiddagen dit vi gick som cheerleaders och som hamnade i toppen tillsammans med ovveinvingningen, en helg i Stockholm och så första snön på det. Veckorna var mindre roliga med makroekonomi den här gången på spanska.
Sista kapitlet på detta magiska år. Som den lilla julnisse jag är blev det såklart både julbak och julmarknad. Silent Disco på NH, bowling med klassen, jobb på LusseBallen, inlämning av terminens sista arbete/tenta, pizzabakande hos Ida, bartömning på Flamman med tre av mina favoriter och ett ordentligt avsked av Colonia. Adventsfika med familjen och julbord med tjejerna innan det bar av till Peru och topp tre bästa julaftnar i mitt liv på Machu Picchu och nyår på Kuba.