30 Mars 2014

Datum:2014-03-31 Tid: 06:03:19
Jag har kommit på en grej med pre och post springbreak. Pre var det bästa i mitt liv hittills så post ska bli ännu bättre. Har några mål också: äta bättre, träna mer, (det vanliga) samt börja göra minst en grej varje helg. Igår storhandlade vi så hade massag gott att smaska på till frukost. Jag, Dani och Karin gick på en powerwalk i bostadsområdet över oss! På kvällen åkte vi till IV där vi fick träffa våra saknade bästisar som varit i Arizona under springbreak.
Den här helgens utflykt fick bli hajk så jag, Karin, Dani och Hanna begav oss ut och vandrade några timmar. Jättefin utsikt och hur härligt som helst, har dock redan träningsvärk i vaderna... Bra avslut på ledigheten, nu vankas ny vecka! PUSS

Springbreak i Mexiko

Datum:2014-03-31 Tid: 05:54:06
Vi tog en shuttle, 14 tjejer, från La Brezza mot LAX. Lyckades sova hela flygresan till Cabo vilket var skönt. När vi kom fram mötte vi upp vår kille som skulle hjälpa oss med transfer till hotellet. "Your shuttle will be here in about 10 min, if you want to you can buy something in the bar while you wait". Vi vänder oss om och preciiis utanför flygplatsens portar finns en utebar - springbreak, ohyes. Vi köpte alla varsin mojito och satte oss i shuttlen mot hotellet som tog nästan en timme.
Vi bodde på Wyndham vilket var jättefint! Mitt, Mattans och Cissis rum hade en stor balkong ut mot hamnen. Det låg lite restauranger och så längs kajen så vi gick ner och åt middag och drack drinkar där. På kvällen gick vi till en klubb som hette Mandala, kändes som första gången man var 18 igen. Vi har ju inte kunnat gå ut på krogen sen vi kom till USA så det var underbart att få dansa av sig lite!! I Santa Barbara får du ticket om du går med open cans på gatan, dvs du kan inte gå med ett glas alkohol eller en ölburk på gatan. Här fick man ett plastglas att hälla över drinken i om man inte var klar (doggybag till en ny nivå haha) att ta med sig ut på gatan. Tyckte vi var coolt!
Frullen på hotellet var jättebra till min stora lycka. Vi tog en heldag vid poolen första dagen. Jag brukar må ganska dåligt första dagen jag kommer till ett ställe där det är varmt så efter att ha kämpat med att sola-i-2-minuter-bada-i-10 så somnade jag i skuggan. Hotellets poolområde var grymt med en stor pool, DJ-bås, bar i poolen och massa solstolar.
Vi åt middag med tjejerna på en restaurang där de hade jättegod pasta. Vi gick tillbaka till hotellet och satte oss med musik på vår balkong ett tag innan vi tog en liten drinkrunda på samma restarang som kvällen innan. En drink hette "Dirty Monkey" och blev en favvo, bananmilkshake med choklad. Efter det gick vi till en klubb som låg vägg i vägg med Mandala och hette Squid Roe. Det var en gammal bygglokal som hade gjorts om till klubb och den var jättehäftig!! Vipen var en balkong med glasgolv och det var ett bachelorparty där som vi blev inbjudna till.
Efter frukost la vi oss vid poolen en snabbis innan vi tog båttaxi till "Mango Deck", ett ställe på en strand där det var riktig springbreak-dagsfest. Vi började med lunch och drinkar. Mitt i allt blev det happy hour så helt plötsligt hade vi drinkar på hela bordet, det resulterade i att vi kände att det var dags för varsin bandana. Det var första riktiga springbreak-känslan, folk dansade och det var tävlingar (som wet-tshirt-contest och shake-ass-contest) på en scen. Vi var kvar rätt länge där innan vi åkte tillbaka till hotellet och fixade oss. Vi åt sushi och gick sen till Nowhere Bar där det var GRYM musik.
I måndags började den officiella springbreak-veckan så det var massa folk vid poolen på vårt hotell vilket gjorde att vi parkerade där hela dagen. Hanna, jag och Dani gick på massade på em i något som såg ut som horhuset i filmen Taken. Trodde vi skulle dö i några sekunder men vi överlevde och massagen var välbehövd!!! Vi lagade mat och åt på vår balkong och sen mötte vi upp det andra tjejgänget och alla killar som kom i måndags. Vi var ett gäng på 20 pers som satt på Nowhere Bar och hade hur trevligt som helst. Grabbarna hade drinkbord på Mandala så vi följde med dom dit där vi dansade som galningar och hade en av de roligaste kvällarna jag haft på länge.
Riktig mysdag! Vi tog båttaxi till "Lovers beach" som var hur vacker som helst. Californian Golf och Stilla Havet möttes där så man fick bara bada på ena sidan av stranden för på den andra var det massa strömmar och vågor. Vi hade med oss lite picknick så vi låg där hela dagen. Energin räckte inte längre än till middagen så jag, Karin och Hanna stannade hemma och såg på film. Tur det för jag somnade innan filmen var halvvägs.
I onsdags drog vi direkt till Mango Deck där Karin och jag började med att hyra vattenskoter en timme. Det var massa vågor så det var hur roligt som helst! Killarna var också där så vi hängde med dom. Vi gjorde även en "tatuering" med alla tjejers första bokstäver i namnet, en nybliven vän fick vara försökskanin. Toppen tyckte han och sa lyckligt "Now I have six swedish girls names on my heart".
Kvällen spenderades på Nowhere Bar och Mandala med hela gänget!
Eftersom att torsdagen var vår sista heldag ville vi göra något speciellt så vi åkte på en båtutflykt. Vi var ute på en katamaran i fyra timmar och fick snorkla, blev bjudna på en stor lunchbuffe och så såg vi BLÅVALAR!!!!! Vi fotade hela dagen med Hannas kamera så bilderna får komma i ett separat inlägg senare. Vi tog en avslutningsmiddag med alla tjejer på samma restaurang som första kvällen. Blev även en och annan Dirty Monkey ;) Vi gick till Nowhere Bar där vi fick veta att Michael Phelps var. Han var väldigt intresserad av 10 svenska tjejer och ville bjuda hem oss till hans sommarhus. Vi gick vidare till Squid Roe där vi dansade och tog vara på sista kvällen.
KAOSDAG. Började med en mysig sista frulle då vi tryckte i oss mat. ÄLSKAR hotellfrukost!!! Vid utcheckning inser vi att våra flygbiljetter är spårlöst försvunna. Några paniksamtal och en resa till flygplatsen senare inser vi till vår lättnad att det räcker med passen. Lyckan stegrar när vi inser att lunchrestaurangen vid gaten har potatismos. Precis när vi har betalat hör vi något som låter som "Kaeirein Boeärjeseon" i högtalarna. När nästa namn är "Hanna Jansson" kastar vi oss från bordet. Vi trodde att vi hade missat flyget men det visade sig att jag, Hanna, Karin, Cissi och en gubbe hade blivit utvalda från flyget. Vi fick gå på planet en timme innan avgång och göra vad som visade sig vara en kroppsvisitering och drogtest. Kunde inte riktigt andas ut innan jag fick en stor stämpel med OK på min biljett. Väl på LAX tog vi en shuttle hem till älskade Santa Barbara där vi däckade direkt.

Det har varit en grym resa. Mexiko var underbart trots alla jobbiga mexikaner. Vädret har varit strålande. Jag har fått uppleva det där typiska college-springbreaket som man alltid sett på film. Och inte minst så fick jag uppleva det med mina tjejer!!! TACK!

Hola Mejihooo

Datum:2014-03-21 Tid: 19:50:00
Vid sex imorse traskade jag och Kakan hemifrån med våra rosa väskor. Vid halv sju hämtade shuttlen upp 14 trötta tjejer. Halvvägs till LAX stannade vi och köpte kaffe och efter det var det istället 14 råtaggade tjejer som satte sig i bilen igen. Nu ska vi när som helst boarda planet mot Cabo!!! Det funkar btw fett bra att blogga från mobilen så ska försöka hålla bra uppdatering från Mexiko. Adios!

20 Mars 2014

Datum:2014-03-21 Tid: 02:13:09
Sorry för dålig uppdatering gänget!!! I torsdags väntade jag och Karin spänt på att vi skulle utöka vår familj med ännu en medlem; ELLINOR!!!
Obligatoriskt torsdagshäng i San Pascual fick Elle självklart uppleva.
Och även fredagshäng på stranden! Mathias utforskade Santa Barbara väldigt mycket när han var här så han var vägledare och tog med mig och Elle på en timmes prommis åt "fel" håll på stranden. Sjukt hur mycket jag har missat trots att jag har varit här i 10 veckor nu (exakt lika långt kvar igår!!!). I fredagskväll var vi på Cadiz och åt jättegott kött med bea och sen såg vi Non-stop på bio. SE DEN!
I lördags var det en volleybollturnering som anordnas varje år/semester. Vi hängde på stranden i åtta timmar så på kvällen när det var party hos Klock och Chrippe var alla röda som kräftor och helt utmattade av vattenbrist. Men kul var det, och sååå fint väder. Fick även med mig Elle att bada :D
I söndags åkte Mathias hem :((( Älskade att ha honom här, får hälsa på honom nästa gång! Ellinor spenderade sin dag på stranden den lyxliraren medans jag, Karin och Dani försökte plugga till vår midterm i marketing. Det var varmaste dagen hittills och vår AC har varit lite krånglig på sistone så vi tog oberäkneligt många pauser ute för att "svalka" oss...
I måndags var det St Patricks Day som vi självklart ville fira. Vi tjejer drog ihop ett litet party hemma hos oss och passade även på att lära Elle att spela beerpong ordentligt ;)
Tisdag och Onsdag kan summeras i Karins min. Bara massa plugg och midterms och plugg.... Och mysiga em/kvällar med Elle såklart!!! Imorse åkte Elle till LA för hon åker hem imorgon. Det har varit jättekul att ha henne här, önskar att hon kunde ha stannat längre! Men snart ses vi igen, på hemmaplan! Förutom att shoppa lite "nödvändigheter" till Mexiko (två nya bikinsar) har vi städat här hemma och gjort pyttipanna på mat som skulle bli dålig under veckan. Elle och Mathias har haft väldigt bra inflytande över oss gällande matlagning och hem, haha. Nu har vi packat klart allt inför imorgon så vi ska gå hem till Dani och Cissi en stund. Imorgonbitti hämtar shutteln oss och tar oss till LAX för nu är det springbreak och det betyder EN VECKA I CABO. Är sååå taggad!!!!!! Ska försöka hålla er bättre uppdaterade framöver, pusspusspuss

11 Mars 2014

Datum:2014-03-12 Tid: 05:55:39
Igårkväll kom Wentjärvi hit!!!!!!! Så himla kul att träffa honom igen :D Vi gick till State och åt middag med Dani och Cissi vilket var mysigt efter en hel dags pluggande. Vaknade "imorse" av att mitt och Kakans larm ringde och jag har nog aldrig varit så trött. Ville gråta fram tills vi insåg att det inte var vårt larm utan bara Niklas som ringde. När vi vidare insåg att klockan bara var halv tolv och vi hade heeela natten kvar att sova blev jag överlycklig. Det har fortsatt i samma spår hela dagen. Den här och nästa vecka har vi massa midterms vilket tar en del på krafterna så gjorde ett ordentligt schema idag för hur jag ska lägga upp pluggandet så det blir nog bra. Känns inte helt fel att bosätta sig i bibblan heller med den där utsikten! Det blev ett mördarpass på gymmet också innan vi gick hem och åt lunch med Mathias i solen. Det var jättemysigt (jag saknar resten av er därhemma gänget!!!). Ikväll hade vi marketing och imorgon är det fullt upp med midterms i journalistik och foto...

10 Mars 2014

Datum:2014-03-11 Tid: 02:14:09
Den här veckan har Gustaf varit här och hälsat på!! I tisdags var det fettisdagen så tjejerna kom över hit och bakade semlor cali-style med rosa grädde. Dom blev tyvärr inte speciellt goda så jag längtar redan tills nästa år då jag får äta svenska semlor.
Torsdagen började bra med ett A på min första inlämning här, psykologi. På kvällen var vi i San Pascual och grillade. Killarna i lilla huset, jag och Dani cyklade/åkte skateboard iväg till mataffären och handlade lite medan de andra drog igång grillen och det kändes som om vi var på någons sommarställe i Sverige. Riktig svensk-sommar-värme var det!!!
I fredags var det i vanlig ordning strandhäng med volleyboll, solande och Corona vilket var mysigt. Kommer verkligen sakna fredagshänget på stranden här när jag kommer hem till Sveadala. Kvällen spenderades med en mysig middag på piren bara jag och Gus eftersom att det var hans sista kväll här i SB.
I lördags hade jag, Karin och Gustaf en supermysig pannkaksfrukost ute i solen innan Hanna kom och hämtade oss med bilen vi hade hyrt för att köra Gustaf till LAX och samtidigt få en liten utflykt! Det var jäääättefint väder så vi satt med solen i ansiktet och blåsten i håret och sjöng till "Happy", riktigt sådant där lyckomoment. Det var jobbigt att vinka av Gustaf men nu åker han på GMU så tiden kommer nog gå snabbt! När vi hade släppt honom passade vi på att åka till IKEA där vi åt köttbullar, inhandlade lite filtar och andra nödvändigheter till huset samt STORHANDLADE på lilla "swedish market". Blev tre tuber kaviar, kallrökt lax, brunsås, flädersaft, hushållsost, gifflar osv osv. Dyraste handlingen hittills men det var det värt!!! När vi kom hem blev det lite snabb middag och fix innan vi begav oss till Wictor och Anton. Det var jättelyckad, roligaste kvällen på länge!
Igår var det också fint väder så jag tog en lång paus i hängmattan (nu blir du avis pappa) med solen i ansiktet. Det borde vara schemalagt hängmattehäng varje eftermiddag. Philip åkte till LA igår och kommer hem imorgon och OJ vad det märks när en försvinner från huset. SÅ SKÖNT!!!!! Har till och med kunnat plugga hemma idag. Blev några timmar i bibblan idag igen men sen köpte vi lite lunch och la oss på gräset på campus. Har även fått en signatur på mitt I20 så nu kan ingen stoppa mig från att åka till Mexiko nästa fredag. Ikväll kommer en överraskning hit och jag längtar!!!!!! Hoppas ni får en bra vecka, puss

2månadsdag

Datum:2014-03-06 Tid: 08:24:50
Idag firar jag och Karin två månader här i Santa Barbara!!!

3 Mars 2014

Datum:2014-03-04 Tid: 17:39:00
I onsdags blev det långdag i skolan som vanligt som slutade med att min kamera gav upp. Dålig dag helt enkelt. Inte nog med det spöregnade det när vi skulle gå hem så jag, Karin och Philip gjorde vårt bästa för att göra dagen lite bättre. Vi tände massa ljus, tog fram kakor och te och satte oss under varsin filt på verandan. Sålänge man slipper vara ute i regnet så älskar jag det.
I torsdags fortsatte regnet så jag och Karin passade på att ta hand om oss själva lite på skönhetssalongen "Benefit", ser ni hur mysigt det är??? På kvällen drog vi ihop en perfekt tjejmysmiddag med våfflor! Vi avslutade kvällen med lite beerpong-häng hos killarna i San Pascual.
I fredags kom Gustaf och Wille till Santa Barbara! Vi välkomnade dom med party på Velvet Jones där det var 18+ kväll. Lördagen bjöd på ännu mer spöregn så vi spenderade vår tid framför fem filmer i soffan med alla tjejer och killar! På kvällen gjorde grabbarna i ordning en jättegod middag till alla innan vi visade upp IV!
I söndags åkte Wille hem och vi hade städerska i huset så vi passade på att åka till State och äta en god lunch på Sandbar tillsammans innan han begav sig! Kvällen spenderades med knytismiddag och Titanic-tittande. Här i USA kan man beställa hem i princip allting så vi fick godis levererat till dörren ;) Igår drog skolveckan igång igen.. Avslutade en låång dag med ett mördarpass på gymmet vilket behövdes efter helgens slappande!