27 Januari 2014

Datum:2014-01-28 Tid: 02:47:07
Igår möttes vi av regn vilket resulterade i att det satt människor på sina altaner överallt och bara tittade på regnet. Vid 10 gick vi hursomhelst och hyrde en stooor bil för att sen spendera hela dagen med Hanna, Sara och Sara på Camarillo Outlet. Hittade en hel del fina grejer, bästa fyndet var nog en Michael Kors plånka för ynka 60 dollar! När vi kom hem hade Philip gjort middag som var jättegod!!! Vi avslutade kvällen genom att bubbla med Dani vilket var väldigt mysigt och väldigt behövligt. Inatt sov jag fruktansvärt dåligt då det var första skoldagen idag och jag var livrädd för att komma för sent, hehe. Men kl 8 satt jag i bänken för att inviga min första kurs; journalistik. Det gick bättre än förväntat så det kändes skönt! Åt en mysig lunch i skolan med Dani och Mattan och nu har jag bara legat hemma och vilat. Ikväll ska alla tjejer mötas upp på Something Fishy för att fira Mattan som fyller 20 idag!!! PUSS

25 Januari 2014

Datum:2014-01-25 Tid: 23:02:06
I torsdags gick jag, Karin och Dani en långpromenad med Knophs hund Ceasar, världens charmigaste och snällaste hund trots att man blir lite skakis när han kommer springande. Han är ju en pitbull trots allt. På vägen hem gick vi förbi en skatepark där Ceasar drog till sig en hel hög med amerikanska killar. Några tog med oss och visade en "gränd" där det är massa konstnärer som har målat med graffitti, ska sno lite bilder från Cissi och visa för det var hur ballt som helst!!!
Efter promenaden var det direkt till Ralphs där vi handlade massa mat inför kvällens inflyttningsgrill hos oss. Det var jättetrevligt! Efter det gick vi hem till Dani och Cissi där vi spelade massa "flip the cup" (som jag för övrigt är kalasgrym på). När vi hade kommit upp igårmorse så mötte vi upp alla tjejerna på Sambos för en brunch som kallas duga. Lika gott och mysigt som vanligt!
Kvällen blev bra den också med temat "classy" på partyt vi var på. Vi åkte en partybuss till IV igår som var helt fantastisk, vi lyssnade på Spice Girls och Dancing in the moonlight. Efter ett stopp hos Dennis och sen Klock så styrde vi kosan mot sängen där vi tokdäckade på en gång. Nu har jag och Karin precis ätit pannkakor, satt på några maskiner, dammsugit och fixat i vårt rum och ikväll ska vi ha tjejkväll med grillning hos oss innan det är inflyttningsfest för Robban. Simma lugnt!

22 Januari 2014

Datum:2014-01-23 Tid: 03:38:49
Igårkväll lagade vi som sagt pannkakor och gick på bio, vi såg Wolf of Wall Street och den var väldigt bra!!! Imorse gjorde Philip scrambled eggs innan Karin och jag traskade iväg till skolan för sista dagen på wave-week. Påväg upp till skolan måste vi gå i en lång trappa, tur att man får en liten puff när man är uppe; YOU MADE IT. Vi spenderade eftermiddagen med införskaffning av diverse korgar till vårt rum, ska ta bild så fort vi blir klara!!! Fixade korgar till cyklarna gjorde vi också. Nu är det thaipasta (Anton, jag har höga förväntningar så som du har hyllat den!) som står på schemat och sen till San Pascual för att ta igen veckans missade avsnitt av PH!

Två dagar i bilder

Datum:2014-01-22 Tid: 02:36:50
Gårdagen (måndag) började med att vi efter ett låångt samtal på skype packade ihop hela vårt hotellrum där vi har haft det bra i två veckor. Jag förstår inte riktigt hur men det blev extremt mycket påsar och väskor och grejer, hehe. Taxichauffören bara skrattade när han såg alla våra rosa saker. Vi ställde allt hos Dani och Cissi över dagen medan vi gick ner till stranden där alla trillade in som vanligt allteftersom. Vid fyra mötte vi upp Philip och fick tillgång till vårt hus!!!!!! Det är sååå fint, ska försöka ta lite mer bilder inuti. Till frullen imorse hämtade Philip dessutom apelsiner direkt från trädet i vår trädgård :D
Igårkväll var vi hos Anton och Wiktor på BBQ och jag kommer ärligt talat inte ihåg senast jag skrattade så mycket. Idag var vi i skolan och sen dess har det blivit massa pyssel med huset. Vi åkte till Ralphs och storhandlade, kvittot har vi satt upp på kylskåpet. Inte varje dag man gör sin allra första storhandling. En tvättmaskin har vi även satt på, jag känner hur vuxenpoängen bara trillar in. Ikväll blir det invigning av köket med pannkakor och sen bio med tjejerna! (duktig med bilder va??)

20 Januari 2014

Datum:2014-01-20 Tid: 09:26:00

De senaste dagarna har bjudit på tre partykvällar, flera strandhäng med volleyboll och ett antal besök på diverse restauranger med tjejerna. Hanna, som vi har umgåtts väldigt mycket med, sa ikväll när vi tjejer hade filmkväll hos Danni att det är rätt sjukt egentligen hur nära man kommer varandra på bara någon vecka och det är verkligen sant. Å andra sidan har vi umgåtts med alla 24/7 de senaste dagarna med stranden på dagarna och party/filmkväll på kvällarna så det är kanske inte speciellt konstigt.. Isla Vista, eller IV, är ett område här i Santa Barbara där det bara bor studenter som festar HELA tiden och DP är en gata där som ligger längs stranden där det är live-band/dj:s som spelar på festerna och på gatan är det folk precis överallt. Project X-style. Hittills trivs jag väldigt väldigt bra och följer resten av våren med i samma mönster kommer det utan tvekan vara det bästa jag har gjort. Ska dock ta mer bilder!! (Snodde en bild av Hanna som är från i torsdags när vi var i IV på inflyttningsfest hos Wiktor och Anton) PUSS

15 Januari 2014

Datum:2014-01-16 Tid: 08:01:48
Idag efter skolan gick vi och mötte upp lite andra på stranden, det var över 25 grader idag så vi kände till och med på vattnet. En tanke som vi diskuterade idag var att innan man åkte hit kollade man ju på massa bilder över skolan/staden och det såg så hemskt fint ut och det brukar ju vara hälften så fint som på bild men man får en chock när man går runt här för allt är ÄNNU finare i verkligheten. Kolla till exempel bara på den här bilden som är tagen framåt eftermiddagen. Bergen går längs med hela strandlinjen och ramar in staden och när solen börjar gå ner blir det så vackert ljus! Nej, det är svårt att beskriva. Jag har börjat filma lite småsnuttar vid olika tillfällen som jag tänkte sätta ihop till en liten film i sinom tid :)

Solnedgången

Datum:2014-01-15 Tid: 06:42:04

14 Januari 2014

Datum:2014-01-15 Tid: 06:38:13
Gårdagen var enda dagen hittills som inte har känts hur lång som helst. Vi hade "assessment tests" hela dagen i engelska och matte för att veta vilken nivå man ligger på, och vilka kurser man bör välja. Proven var lättare än jag hade förväntat mig men man fick väldigt lite tid på sig.. Man hann inte riktigt med någon lunch innan proven så vid fem-tiden när vi var klara traskade vi ner till hamnen och åt någon slags lunch/middag. Solen går ner väldigt tidigt här så vi gick ut i hamnen för att titta på solnedgången vilket var huuur fint som helst!!! Imorse var det skola redan 9.30 som gällde med infomöte för alla utländska studenter. Efter det fick vi tillbaka våra provresultat och kunde utefter dem välja våra slutgiltiga kurser som vi ska läsa medan vi är här. Är nästan perfekt nöjd med vad jag ska läsa (en pianokurs som saknas bara) och det känns kalas. Vi slutade redan vid lunchtid så i hopp om att få lite färg låg vi på stranden ett par timmar. På tisdagar är det tydligen en stor frukt- och grönsaksmarknad mitt i stan så vi gick dit och köpte massa jordgubbar och björnbär som vi mumsade på också. Ellinors kompis skrev ner en lista med bra restaurangtips här i Santa Barbara och ikväll testade vi hennes favorit; "Sandbar". De serverade all sorts mexikansk mat och det var små eldar överallt. Förstår verkligen varför det var hennes favorit om man säger så!

12 Januari 2014

Datum:2014-01-13 Tid: 04:47:28
Kakstunden igår var helt fantastisk, världens godaste kakor. Bion var jättemysig fram tills filmen började.. "American Hustle" hette filmen och den var hur konstig som helst. Förstod inte riktigt meningen med den, vissa satt och gapskrattade varannan sekund så jag började fundera på om det var en komedi men den var ju inte alls rolig? Nej, efter 1,5h gav vi upp och smög ut. Imorse tog vi sovmorgon och sen tog vi med frukost upp på rummet. Vi bestämde oss för att ha en riktig slappardag så vi lånade cyklar av hotellet och cyklade en tur innan vi åt lite lunch och la oss på stranden. Skönt att få lite sol på kroppen även om det inte riktigt är badväder ännu! En liten gymvistelse och ett par långa samtal till Sverige har jag hunnit med idag också. Nu har vi planerat inför en kväll i samma mönster som resten av dagen; slapp. Så thaimat och "17 Again" står på agendan!

11 Januari 2014

Datum:2014-01-12 Tid: 02:26:09
Idag har det varit lite molnigt och blåsigt så vi bestämde oss för att dra en shoppingrunda! Vi hittade massa bra affärer som jag tror vi kommer besöka med jämna mellanrum i vår. Bästa köpet var när vi påväg hem gick förbi en True Religion affär och vi skulle kolla om det var lite billigare än i Sverige. Visade sig vara pangpriser och jag som har extremt svårt att hitta brallor som sitter bra och som jag gillar slog på och köpte två par. 1200kr gick kalaset på, helt okej för två par jeans. Eller vad säger ni? ;) Påväg hem köpte vi med lite pasta, pesto och vindruvor vilket kostade lika mycket som hela vår middag igår på vårt nya stammisställe (ja jag vet att vi bara varit här i några dagar men det känns som flera veckor) ute på piren. Sjukt hur mycket dyrare det är att köpa i mataffär och laga hemma än att gå ut och äta. Ikväll ska vi gå på bio vilket ska bli väldigt mysigt men innan dess ska vi testa på "mjölk- och kakstunden" som är uppdukad i lobbyn på hotellet varje kväll. Hoppas allt rullar på som det ska! Pusshej

Lite snabba bilder och en tanke

Datum:2014-01-11 Tid: 04:24:59
Var bara tvungen att dela med mig av en liten tanke till. Alltså människorna här är så annorlunda mot människorna i Stockholm. För det första är alla så extremt sociala och trevliga. Karin och jag gick förbi mataffären igår efter middagen för att köpa med lite frukt och vatten hem och när vi stod i kön hade någon tappat en vitlök i vår korg så jag frågade han framför oss om det var hans och hemma hade personen i fråga i bästa fall mumlat ett "tack" men han började berätta om sin salsa som han skulle laga till middag och grejer. Dessutom säger varenda en man går förbi ´hej´, vilket framförallt Karin tycker är lika roligt varenda gång. Utöver människornas sociala förmåga är alla så lugna. När Karin och jag tog en springtur på stranden förut var det jättemånga som satt ensamma med en bok eller musik i öronen och tittade ut över vattnet. Väldigt harmoniskt måste jag säga.

10 Januari 2014

Datum:2014-01-11 Tid: 04:04:54
Idag ställde vi larm och gick upp i tid för att hinna till skolan och checka in så slipper vi göra det på måndag när "wave-week", introduktionsveckan, börjar! Vi gick runt lite på området och oj vad fin skolan är. Palmer och blommor överallt och inte minst utsikten (alla bilder är från skolan). Skolan ligger på en höjd så man har utsikt över strand och hav! När vi ändå var igång med att utforska området gick vi och kollade på vårt blivande hem. Det tog max tio minuter att gå från skolan och gatan var jättemysig så det blir bra! Efter lunch blev vi trötta på allt gående och tog oss friheten att ligga lite på rummet och kolla på PH, hehe... Nu har vi precis varit ute och sprungit/powerwalkat på stranden så efter en dusch ska vi bege oss ut för lite middag! Saknar er!

Första dagen

Datum:2014-01-10 Tid: 05:09:55
Har nog aldrig sovit så tungt som jag gjorde inatt tror jag. Sista flyget till Santa Barbara tog bara en dryg halvtimme men jag kommer inte ihåg att vi varken lyfte eller landade så det var guld att komma till hotellet (första bilden) och få kasta sig i sängen. Imorse efter frukosten gick vi iväg på upptäcktsfärd. "State Street" är huvudgatan här så dit gick vi och drack lite juice och kollade i affärer. Blev en liten visit på Victorias Secret, ett par träningsskor (äntligen!!!) och en telefon vi kan använda här borta. När vi hade gått gatan upp ena vägen gick vi tillbaka hela vägen och kom tillslut till stranden där vi åt en sen lunch på piren. När solen började gå ner kände vi att det var dags att traska tillbaka till hotellet. Vi får inte tillgång till vårt hus förrän den 20 och egentligen skulle vi bara ha stannat här i ett par nätter och sen flyttat men nu bor vi kvar här ända fram tills dess så vi har packat upp. I brist på annat utrymme fick köket en helt annan funktion ;) Ville mest bara meddela att vi fortfarande lever!

Lite försenat

Datum:2014-01-09 Tid: 05:09:00

Efter en jobbig mellanlandning i London och en desto smidigare paus i Los Angeles sitter vi och väntar på att få sätta oss på det lilla lilla planet till Santa Barbara. Hittills har vi rest i snart ett dygn så jag längtar bara efter att komma fram och få kasta mig i sängen. Det är lite svårt att formulera tankar och känslor till ord men jag har haft en sådan panikartad hemlängtan de senaste veckorna så imorse när vi hade kramat familjen hejdå och gråtit en skvätt kände jag mig lättad på något vis. Jag har haft det svinjobbigt med mardrömmar och långa nätter utan sömn men nu är vi på väg och då ska man vara glad. Dock kommer väl hemlängtan smygande snart, när man inser att vi faktiskt ska vara här hela våren. Åh nu är det äntligen boarding!!! Puss

5 Januari 2014

Datum:2014-01-06 Tid: 00:13:39
Skäms över min dåliga bloggning men snart blir det andra bullar. Bjuder på en bild på världens bästa Elle och mig från nyår, kan återkomma med fler! Mina bästa vänner och jag samlades för att fira in det nya året med middag och festligheter. Kunde faktiskt inte ha blivit bättre, jag är verkligen en lyckost som har så härliga vänner. Perfekt start på 2014 för att summera! 2013 var verkligen ett kanonår med studentvåren och massa resor och jag hoppas att 2014 blir minst lika bra. Om två dagar åker jag till Kalifornien för att spendera fem månader där och det är väääldigt blandade känslor inför flytten. Jag är livrädd. Men också förväntansfull. Att jag kommer ligga sömnlös vissa nätter och ha ont i hela kroppen av saknad är en självklarthet. Har legat vaken om nätterna i ett par veckor nu redan innan resan men jag försöker tänka på hur mycket jag kommer få uppleva. Det är lite komiskt, jag är en person som sällan får hemlängtan men efter London minns jag att jag sa "ja, tre veckor är nog min gräns". Och nu ska jag vara borta i över 20 veckor. Den "gränsen" lär åka på en hel del stryk. Men det är väl så det känns att växa upp och som sagt: tänk vad jag får uppleva. Lova att påminna mig om det när jag ringer i panik och längtar hem.

PS, tack för att ni är så fina mot mig, DS